Saul Milton i Will Kennard są obok DJ
Fresha i Nero, jednym z najbardziej rozpoznawalnych drum &
bassowych projektów, które rozpoczynając od
samodzielnego rozwijania swojej marki, przeniknęły do świata
muzyki radiowej i współpracy z gwiazdkami pokroju Rihanny,
czy Rity Ory. Pierwsza płyta duetu, wypuszczona w 2008 More Than
Alot jakością wykonania i
gatunkową wielozadaniowością, poważnie zamieszała w nieco
przysypiającym gatunku. Jej następca, No More Idols, w
oczach wielu fanów pociągnął sumiennie wypracowaną pozycję
ze sztytów podium, na dno - dotychczasowa samodzielność ustąpiła znanym
featuringom, czyniąc z albumu wykastrowany produkt zapartywań na
mainstream. Po przeplatańcu sukcesów i porażek,
zapowiedziany został Brand New Machine, który
wyjaśnić miał, czy duet dostał wystarczającą nauczkę i wróci
na wcześniejsze tory, czy może odpłynie całkowicie w stronę
czerwonego dywanu... I w tym momencie należy zapomnieć wszystko, co
kiedykolwiek usłyszało / przeczytało się o Chase & Status, bo
wtedy istnieje największe prawdopodobieństwo docenienia Brand
New Machine.
Od
Massive Attack do Snap!, z Nasem i masą oldschoolowych sztuczek w
środku - tak prezentują się wspominane przez Miltona i Kennarda
inspiracje muzyczne, które doprowadziły do ostatecznego
brzmienia nowego krążka. Tak więc jedno się wyjaśniło,
porzucono dotarcie do rozgłośni radiowych po najmniejszej linii
oporu, ale o powrocie do korzeni również nie może być mowy.
Słychać to już w otwierającym 'Gun Metal Grey', będące
połączeniem trip-hopu, przesterowanego wokalu à la A$AP
Rocky i sunących gitar elektrycznych. Podobnie brzmi 'Heaven Knows',
lecz w nim zamiast przesteru usłyszymy hipnotyczną Elli Ingram, a
oba nagrania są jedynymi ciemniejszymi odcieniami w całej palecie
barw zastosowanych na omawianej płycie. Cała reszta jest zgrabnie
poskładaną wędrówką przez kawałki na parkiet i do kiwania
głową, osiągającą apogeum w postaci 'Alive' z udziałem
zdecydowanie wartego zapamiętania Jacoba Banksa - gospel drum &
bass? Miejscami. Jeśli już o featuringach mowa, dużych postaci jest
zdecydowanie mniej niż poprzednio. W trapowym 'Machine Gun' udziela
się Pusha T (sama kompozycja przypomina spowolnione 'No Problem' z No More Idols),
'Pressure' swoją wizją dusznego housowego dancehallu napiętnował
Major Lazer, a w przyjemnie relaksującym 'What Is Right' obok
śpiewającej Abigail Wyles, usłyszymy rozchwytywanego ostatnimi
czasy Nile'a Rodgersa. Charakterystyczna jest nieobecność Bena
Drewa (Plan B), który regularnie przewijał się na różne
sposoby w historii Chase & Status, ale jego miejsce godnie zajęły
inne głosy poruszające się w klimatach hip-hop, soul, r&b i
podobnych. I tak, obok wspomnianego Banksa, na listę płac trafił
Bo Saris w liquidowo-junglowym 'Breathing', Louis M^ttrs w
breakbeatowym, wydanym jako pierwszy singiel promocyjny 'Lost &
Not Found ', czy Ed Thomas w 'Blk & Blu', czerpiącym garściami
z Disclosure i Rudimental. Strategicznymi chwytami są elementy
jungle ('Count On Me'), dancehall ('International', potraktowane
świetnym remiksem Skrillexa w edycji deluxe - warto dopłacić) i
rave'owe klawisze ('Deeper Devotion' z samplem 'Charly
(Trip into Drum and Bass Version)' autorstwa The Prodigy), będące
spójnikami łączącymi wszystkie twarze Brand New
Machine.
Trzecia
płyta Chase & Status, mimo, że całkiem inna, jest pod jednym
względem bardzo podobna do swojej poprzedniczki - ponownie prowadzi
do podziałów na walczące obozy przeciwników
rozrastających się wizji omawianych brytyjskich producentów
i tych, którzy przystaną na każdy ich pomysł. W tym miejscu
warto zawiesić broń i podejść do odkrywania albumu jakby był
niezapisaną kartką, nomen omen, zupełnie 'Brand New Machine',
a stanie się solidną
i godną powrotów pozycją.
Ocena: 7/10
- Gun Metal Grey
- International
- Count On Me (Feat. Moko)
- Blk & Blu (Feat. Ed Thomas)
- Pressure (Feat. Major Lazer)
- Machine Gun (Feat. Pusha T)
- Gangsta Boogie (Feat. Knytro)
- Heaven Knows (Feat. Elli Ingram)
- Lost & Not Found (Feat. Louis M^ttrs)
- Like That (Feat. Moko)
- Deeper Devotion
- Breathing (Feat. Bo Saris)
- What Is Right (Feat. Nile Rodgers & Abigail Wyles)
- Alive (Feat. Jacob Banks)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz